• Eerlijke inschatting
  • Enkel ervaren verkeersstrafrechtadvocaten
  • Snelle werkwijze
  • Voordeligste tarief

Stopafstand, berekening snelheid, reactietijd en remweg

Geplaatst op: 25 mei 2016

Om de stopafstand te kunnen berekenen, zijn enkele factoren van belang

  • Snelheid in m/s
  • Reactietijd
  • Remweg

Lees meer >


Ongeluk zou ook zijn gebeurd bij normale snelheid

Geplaatst op: 26 oktober 2015

Wanneer iemand te hard heeft gereden en daardoor een ongeluk heeft veroorzaakt kan hij daarvoor ook strafrechtelijk aansprakelijk worden gesteld, tenzij dat ongeluk ook zou zijn gebeurd wanneer de bestuurder de normale, toegestane snelheid had gereden. Dit zien we terug in een uitspraak van de rechtbank Rotterdam, van 14 juli 2015, ECLI:NL:RBROT:2015:5031.

Lees meer >


Dodelijk verkeersongeluk na te hard rijden

Geplaatst op: 04 oktober 2015

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar de kans op een dodelijk verkeersongeluk wordt een stuk groter naarmate er veel harder wordt gereden dan ter plaatse is toegestaan. Dit zagen we in een uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant, 28 mei 2014, ECLI:NL:RBOBR:2014:2881. De bestuurder in deze zaak had minimaal 132,5 km/u gereden, waar ter plaatse 50 km/u was toegestaan. Vervolgens is hij in aanrijding gekomen met een voetganger.

Lees meer >


Straffen bij dodelijke verkeersongelukken

Geplaatst op: 28 november 2014

Bij de beoordeling van dodelijke verkeersongelukken, spelen vele juridische vragen. Het is vaste jurisprudentie van de Hoge Raad dat niet zozeer gekeken moet worden naar de ernst van de gevolgen, maar in eerste instantie met name naar de door de verdachte gemaakte verkeersfout en de ernst van deze fout. Gaat het om onvoorzichtig rijgedrag, een grove verkeersfout of roekeloos rijden? Er bestaan veel vragen bij verdachten van verkeersongevallen en ook bij nabestaanden van dodelijke verkeersongevallen over de straffen die in dit soort zaken worden opgelegd. De meest gestelde vragen zullen wij hier beantwoorden.

Lees meer >


Verkeersongeval na verlies controle voertuig levert geen schuld ex artikel 6 WVW op

Geplaatst op: 24 november 2014

In deze zaak is het verkeersongeval ontstaan nadat de bestuurder in een bocht de controle over zijn voertuig verloor. Er wordt geen duidelijke oorzaak hiervoor gevonden. Hoewel getuigen wel verklaren dat de bestuurder veel te hard heeft gereden, kon dit door de politie niet worden vastgesteld. De bestuurder was niet onder invloed van alcohol. Voor de rechtbank is dit in ieder geval reden om de verdachte vrij te spreken voor artikel 6 WVW (dood door schuld in het verkeer), en hem enkel te veroordelen voor het veroorzaken van gevaar op de weg (artikel 5 WVW); Rechtbank Limburg 21 november 2014, ECLI:NL:RBLIM:2014:10041.

Lees meer >


Direct contact met een advocaat?
Meld gratis en vrijblijvend uw zaak aan.
Zaak aanmelden